מדחסי אוויר

מהו מדחס ומה השימושים שלו?

מדחס

 

נקרא מדחס אוויר כי הוא פועל להמיר כוח לאנרגיה קינטית ע"י דחיסה של אוויר שמשוחרר לפי הוראה. 

ניתן להגיד שמדובר על יחידת שאיבה ומיכל לחץ, שלכל אחד תפקיד אחר. המשאבה אחראית על פעולת העברת אוויר מהלחץ האטמוספירי אל מיכל בעל ממדים מוגבלים. הרעיון היא להגביר את הלחץ על המכל שבתוכו נשמר האוויר הדחוס עד לשימוש.

יש כמה סוגים נפוצים לשימוש מדחסי אוויר. ראשית, קיימות משאבות בוכנתיות בעלות מספר זוגי של בוכנות. בתוך משאבות מן הסוג הזה נעות הבוכנות ברוטציה. התנועה של הבוכנות הלוך ושוב בתוך צילינדרים מסייעת למשוך את האוויר ולשחרר אותו בחזרה אל המכל. בנוסף, בתוך קומפרסורים יש שסתומים אל חוזרים שמונעים דליפה. זו גם הסיבה לכך שלחץ האוויר במכל כל הזמן מבוקר והוא מסוגל להגיע עד לרמה שנקבעה מראש ובה פעולת המשאבה תופסק אוטומטית.

השוואת דגמים לפי קטגוריות ויצרנים


הדרך הנכונה לבחור היא על פי היצרנים והחלוקה לקטגוריות. רוב מדחסי האוויר שייכים לקטגוריה הסטנדרטית, לעומת דגמים בקטגוריה של שקט ויבש ודגמים תעשייתיים. מדחסי אוויר לרכב משמשים בעיקר מוסכים או אנשים פרטיים שרוצים לבצע את העבודה בשיטת “עשה זאת בעצמך”. בכל מקרה חשוב להתייחס לנפח המכל, שקובע את אופי העבודה ואת התאמתו למשימות מורכבות. רוב הדגמים מגיעים עם מכל של עד 25 ליטר ויש גם דגמים עם מכל של עד 50 ליטר, 100-200 ליטר או מעל 200 ליטר. דגמים קטנים במיוחד מגיעים ללא מכל.

מבחינת יצרנים, ההבדלים העיקריים נקבעים על פי המוניטין והתדמית. יצרנים גדולים נוטים לגבות מחיר יחסית גבוה על מדחסי אוויר, אך מצד שני היתרון הוא תקופת אחריות ארוכה וגם התאמה לצרכי הלקוחות. לעומת זאת, יצרנים קטנים מנסים לתפוס נתח שוק עם מחירים נמוכים אך לא תמיד הם מעניקים את השקט הנפשי הנדרש.

פרמטרים נוספים שכדאי להתייחס אליהם כאשר בוחרים קומפרסורים הם סוג הפעלה ואביזרים. תחת הפעלה ניתן למצואדגמים לרכב עם חיבור 12 וולט ודגמים עם מנוע בנזין. במקביל, בקטגוריית האביזרים יש להתייחס לאפשרויות חיבור נוספות כמו אקדחי אוויר, ציוד צביעה, צנרת, חיבורי אוויר ולוכדי לחות ושרות. רוב אנשי המקצוע מעדיפים לקנות דגמים עם כמה שיותר חיבורים כדי לחסוך זמן עבודה, בעוד לקוחות פרטיים יכולים להסתפק בדגם בסיסי עם חיבורים מינימאליים בלבד.

לסיכום, אוויר דחוס הוא בעל שימושים תעשייתיים רבים וכיום ניתן לייצר אותו בעזרת מדחסים ייעודיים גם במגזר הפרטי. הדבר החשוב הוא לבחור את המכשיר שמתאים לסוג המשימה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי הדגמים המובילים. כדאי להתייחס לפרמטרים כמו יצרן, נפח מכל, סוג הפעלה ואביזרים וכך לחסוך משמעותית בהוצאות.

עוד מאמרים

דילוג לתוכן