חידוש דקים - איך עושים זאת נכון ?

חידוש דקים לא רק גורם לדק להיראות נהדר ומאריך את חיי העץ, אלא זה גם עשוי לעזור לשפר את ערך הנדל"ן של הבית שלך, ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר עבור קונים פוטנציאליים. תהליך הליטוש המלא של דק עץ עשוי לכלול מספר שלבים, כולל:

  • בדיקה ותיקון
  • ניקוי
  • שטיפה בלחץ גבוה
  • שיוף
  • איטום העץ 
חידוש דקים

מה תצטרכו בשביל ללטש את העץ דק?

ציוד ליטוש

מכשיר שטיפה בלחץ

צינור גן 

מלטשת 

שואב אבק 

פד לצביעה

מברשות צבע

חומרי ליטוש

חומר לניקוי דק

נייר זכוכית

סמרטוטים נקיים

מה צריך לעשות לפני שמתחילים לחדש את הדק ?

הצעד הראשון בפרויקט חידוש דק העץ צריך להיות בדיקה יסודית של חיפוש אחר לוחות עץ רופפים או בעיות ברכיבים מבניים, כולל עץ רקוב או מפוצל. אם אתם צריכים להחליף לוח סיפון פגום או רקוב או רכיבים אחרים, בצעו את התיקונים הדרושים לפני תחילת פרויקט השיפוץ. הגישה המדויקת לליטוש תהיה תלויה בגימור הנוכחי שלו ומה המטרות שלכם לליטוש מחדש.

במידה ותרצו צבע או גימור אחר לעץ דק שלכם, תחילה יהיה עליכם להפשיט את הצבע או הלכה ממשטח הדק באמצעות מסיר צבע כימי. לאחר מכן, נקו ושייפו לפני החלת הגימור החדש. אם אתם רק צובעים, לעומת זאת, התהליך פשוט יחסית – נקו, שייפו, ואז צבעו מחדש.

שטיפת העץ דק בלחץ גבוה

ניקוי עמוק של העץ הוא שלב חשוב בחידוש דקים, אך יש להיזהר כאן. שטיפה כוחנית יכולה להיות דרך יעילה מאוד לניקוי עמוק של הדק עץ שלכם, אבל היא גם יכולה להזיק בקלות לעץ אם זה נעשה בצורה לא נכונה. שימוש רב מדי בלחץ מים או החזקת הפייה קרוב מדי עלולים להרוס את העץ

בעת שימוש בלחץ מים גבוה לניקוי עץ, השתמשו תמיד בלחץ הנמוך ביותר שעדיין מספק ניקוי יעיל. לחץ עבור עצים רכים, כגון ארז או אורן, צריך להיות בערך 500 PSI עד 600 PSI; עצים קשים יותר עשויים לדרוש לחץ רב יותר, אך לא יותר מ-1200 עד 1500 psi.

אם אינכם רוצים להשתמש בלחץ גבוה, אתם יכולים פשוט לנקות את הדק עם הצינור גינה , ולאחר מכן לקרצף את העץ עם חומר ניקוי לסיפון, בהתאם להוראות היצרן.

חידוש דקים

שייפו את הדק עם נייר זכוכית

שיוף דק לפני ליטוש מחדש מומלץ אם הקרשים מחוספסים ו/או ניזוקו מאוד מהשמש. אם משטח הסיפון הראשי במצב טוב יחסית, אתם יכולים לבחור לשייף רק את המעקות ואולי לבצע שיוף נקודתי באזורים פגומים או דהויים.  שיוף סיפון קל יותר עם מלטשת אקצנטרית, אך עבודה מקדימה עם נייר זכוכית חיונית לקבלת תוצאות טובות.

בחרו שמן לעץ

בעוד שפעם היה מקובל לשמן תחילה את עץ ואז למרוח עליו איזשהו אוטם עץ שקוף, המוצרים של היום הם בדרך כלל כבר באים ביחד. שמנים לעץ שגם צובעים את העץ וגם אוטמים אותו בכדי להגן עליו. ישנם גם סילרים שקופים פשוטים שלא עושים דבר אלא להיספג בעץ ולאטום אותו מבלי לשנות את הצבע. עם זאת, אלה מספקים פחות הגנה מפני קרינת UV מאשר שמן צבוע לעץ. 

בחרו את מברשת הצבע המתאימה

בדרך כלל עדיף לצבוע או לאטום את משטח הדק הראשי עם פד לצביעה, בעוד שמברשות צבע נדרשות לעבודת יותר מדויקות. עדיף להשתמש במברשת צבע זיפים טבעית אם אתם משתמשים במוצר על בסיס שמן, ובמברשת זיפים סינטטית אם על בסיס מים. סביר להניח שתצטרכו כמה גדלי מברשות שונים.

חידוש דקים

צביעת הדק

שלב צביעת הדק הוא הרגע שבו אתם רואים את כל העבודה הקשה שלכם. ודאו שהדק עץ ישאר יבש לחלוטין במשך יומיים לפני הצביעה, במיוחד אם אתם צובעים בצבעים על בסיס שמן. כל רטיבות בנקבוביות העץ תמנע ספיגה תקינה של הצבע.

התחילו עם המעקות ועבדו דרככם למטה אל לוחות העץ. השתמשו במגוון גדלים של מברשות כדי לצבוע את האזורים הדקים, כגון מעקות וסיימו את כל עבודת הצביעה עליהן לפני המעבר למשטחי הסיפון.

את לוחות העץ של הדק מומלץ לצבוע עם פד לצביעה. זה מבטיח כיסוי מהיר של שטח גדול ומורח באופן יפה ואחיד את הצבע שמן. מרחו את השמן לדק בנדיבות, הניחו לשמן להיספג לזמן קצר (כהמלצת היצרן), ואז נגבו את כל מה שנשאר בעזרת סמרטוט. אל תשאירו בריכות של צבע לייבוש על פני הדק.


דילוג לתוכן